​​

Hoe zou de OV-chipkaart er uitzien als de gebruiker centraal stond in plaats van de vervoerders?

In het Expertisecentrum OV-betalen van TU Delft onderzoeken wetenschappers en studenten designoplossingen die de gebruiksvriendelijkheid van het OV-betaalsysteem verbeteren.

Het gemor over de OV-chipkaart is na de landelijke invoering in 2012 wel zo’n beetje geluwd. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen er tevreden en blij gebruik van maakt. Willen we met onze mobiel of onze bankpas betalen, of willen we gedachteloos doorwandelen? Vergeten uit te checken blijft stress geven, evenals het reizen over de grens. Of omgekeerd: probeer het OV-chipsysteem maar eens uit te leggen aan buitenlandse bezoekers.

Het Expertisecentrum OV-betalen aan de faculteit Industrieel Ontwerpen doet onder leiding van dr.ir. Jasper van Kuijk onderzoek naar verbeteringen van het ontwerp en gebruik van de OV-chipkaart en alles wat daar omheen hangt. Daarbij zetten ze de gebruiker centraal.